L’objectiu no és jugar a l’aula, sinó tenir en compte la mecànica del
joc per adaptar-la al procés d’ensenyament-aprenentatge.
Gamificació es defineix com l’ús dels elements i de la mecànica del joc en contextos aliens a aquest. És la definició de la Viquipèdia, però és concreta i
descriptiva.
Per tal de dissenyar un entorn de treball gamificat,
s’agafaran els elements principals
del joc i s’adaptaran al disseny instructiu d’una
activitat. Adaptar els mecanismes del joc a una seqüència didàctica.
-
Xarxes socials com instrument per a generar jocs i concursos
(Twitter, Edmodo, Google Classroom...)
-
Crear/organitzar jocs amb eines genèriques (Kahoot,
Plickers...)
-
Generadors de codis QR i Realitat Augmentada
Treball presencial al Seminari
Us proposem desenvolupar dins la sessió una de les dues propostes
següents, extretes de les diapositives corresponents de la presentació anterior sobre “Gamificació i aprenentatge basat en jocs en un context educatiu”:
-
Escolliu qualsevol videojoc i identifiqueu els seus elements
principals. Lloc proposat: http://www.nintendoemulator.com.
Temps: 20 - 25 minuts.
-
Dissenyeu l’argument d’un joc a partir dels elements següents:
Argument
Personatge principal
Enemics (actius)
Obstacles (passius)
Objectius
Recompensa
Normativa
Puntuació
Temps: 20 - 25 minuts.
Treball al centre
Us proposem desenvolupar, amb les persones del claustre del
vostre centre, una de les dues propostes següents, extretes de les diapositives corresponents de la presentació anterior sobre “Gamificació i aprenentatge basat en jocs en un context
educatiu”:
1- Idear, amb l’ajut d’altres docents i d’altres integrants
de la comunitat educativa del vostre centre, un concurs de fotografia fent servir Instagram.
És imprescindible donar una temàtica concreta i crear un hashtag per
identificar el concurs.
Temps aproximat: 20 minuts.
2- Dissenyar un Joc de Pistes fent servir codis QR.
És necessari que feu ús d’un mínim de 3 tipologies de contingut (pdf,
vídeo, àudio, text, mapes, correu electrònic,...) vinculat al codi QR.
Temps: 25 minuts.
En aquest espai
podreu trobar alguns exemples.
Aquest bloc del seminari es basa, principalment, en el que desenvolupa el document “Projectes Educatius en Xarxa”, que forma part de la Col·lecció
TAC del Departament d’Ensenyament.
En aquest document es diu:
“Els projectes en xarxa aporten un riquíssim ventall d’ingredients que enriqueixen la tasca del professorat, augmenten la motivació de l’alumnat i donen la possibilitat d’entrar en contacte
directe amb nois i noies d’altres indrets. Permeten treballar en grup tant dins de l’aula com de forma virtual amb companys i companyes d’altres llocs, realitzar projectes, crear coneixement en
comú i conèixer realitats lingüístiques, culturals i socials molt diferents o allunyades.
Treballar en ‘projectes en xarxa’ no comporta necessàriament treballar per projectes. Els projectes en xarxa són un recurs, sensible a utilitzar-se amb un ventall variat de metodologies, però la
tria de la més adient correspon únicament al professorat. Els participants d’un mateix projecte poden, perfectament, compartir la seva tasca, utilitzant a l’aula metodologies de treball
diferents.
A través d’aquest recurs es poden adquirir competències comunicatives, com la comunicativa lingüística i audiovisual, competències metodològiques com el
tractament de la informació i competència digital, i la d’aprendre a aprendre, competències personals com la d’autonomia i iniciativa personal i, finalment, competència
social i ciutadana basada en quatre eixos: aprendre a ser i actuar de manera autònoma, aprendre a pensar i comunicar, aprendre a descobrir i tenir iniciativa i aprendre
a conviure i habitar el món.”
ACTIVITAT 1
- Conscienciació sobre els projectes col·laboratius.
Trencaclosques i reflexió col·lectiva.
“Projectes Educatius en Xarxa” diu:
‘Projectes educatius en xarxa’ són els projectes en els
quals intervenen diferents participants (estudiants, grups, famílies, docents, escoles...) amb una finalitat comuna, independentment de si s’utilitza la telemàtica o no.
Atenent a les característiques pròpies dels projectes en
xarxa els podem classificar en:
ACTIVITAT 2 -
Familiarització amb alguns projectes en xarxa.
“El treball cooperatiu és el model d’ensenyament i
aprenentatge que es recomana per realitzar les activitats dels projectes, on petits grups d’estudiants interaccionen per completar una tasca. La cooperació crea un entorn emocional que afavoreix
l’aprenentatge.
Aquest model es basa en el principi d’interdependència
positiva, que afavoreix crear un ambient en el qual, de cadascuna de les propostes, solucions o èxits de cada component del l’equip, en depenen les dels altres components.
Johnson & Johnson i Holubec identifiquen quatre nivells d’habilitats comunicatives que cal
desenvolupar per resoldre amb èxit la participació en projectes, que són:
Quan es fa la distribució per grups per treballar en alguna activitat d’un projecte, és molt útil
repartir responsabilitats i donar a cada alumne/a un rol en el treball de grup.
D’aquesta manera s’afavoreix la interdependència entre els membres del grup i es desenvolupa la
responsabilitat personal. Els diferents rols no impliquen una jerarquització de les funcions, simplement tenen responsabilitats diferents, necessàries per resoldre la feina a fer. Es poden
concretar en:
ACTIVITAT 3 - Pluja d’idees. Reflexió sobre l’activitat de treball per projectes.
Finalment, es recomana la lectura del document
“Projectes Educatius en Xarxa”, especialment l’apartat
d’aplicació a l’aula.
Concreció de tasques a desenvolupar (Aprenentatge basat en projectes)
Treball presencial al Seminari
Activitat 1 - Trencaclosques i reflexió col·lectiva. A partir d’aquí es defineixen els Projectes en Xarxa col·laboratius i cooperatius. Temps:
15 minuts.
(Utilitzeu el trencaclosques i les indicacions que trobareu a la Guia Didàctica d’aquesta sessió del seminari).
Activitat 2 - Familiarització amb alguns projectes en xarxa. Temps: 30 minuts.
L’activitat consisteix a explorar algun dels projectes que es llisten tot seguit i explicar-lo als
altres grups.
Cal fer grups. Per a fer-los, disposeu de propostes a la Guia Didàctica d’aquesta sessió del seminari.
Cada grup disposa de 5 minuts per informar-se, 1 minut perquè cada grup presenti el projecte, 30
segons per dubtes a cada grup. Alguns projectes són:
Com que és convenient que hi hagi tants projectes com grups al seminari, consulteu la pàgina http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/projxarxa
on en trobareu una bona col·lecció agrupats per nivells i amb vídeos explicatius.
En aquesta activitat encara no s’han assignat rols als integrants de cada grup. Això ha de servir per veure la necessitat de dur a terme aquesta distribució, rotativa, de tasques.
Activitat 3 - Pluja d’idees. Reflexió sobre l’activitat de treball per projectes.
Temps:
20 minuts.
Assigneu els diferents rols a cada integrant de cada grup (disposeu de propostes a la Guia Didàctica d’aquesta sessió del seminari):
- Comunicador/a
- Facilitador/a
- Secretari/ària
- Responsable dels materials
Pluja de idees
i
reflexió sobre l’activitat
- Discutiu, tot emprant els post-it (una idea per post-it) sobre els elements que considereu bàsics per desenvolupar un projecte en xarxa a l’aula.
Han de sorgir els aspectes claus del treball per projectes: Objectius, formació de grups, rols, treball cooperatiu, temporització, recursos personals i materials, avaluació...
Síntesi
- Tot treballant amb els diferents rols, cada grup ha de sintetitzar les idees en format de conclusions.
Si disposeu de temps, és convenient tancar l’activitat i el bloc sobre l’aprenentatge basat en projectes fent que cada grup exposi sintèticament les seves conclusions a la resta de grups, fent
èmfasi en els punts clau de les seves conclusions i respectant els rols assignats.